LEED dla Deutsche Bank - ECOSQUAD Zrównowazone budownctwo LEED BREEAM WELL DGNB

Certyfikaty nie mają przed nami tajemnic!
Przejdź do treści
BAZA WIEDZY


Złoty i srebrny certyfikat LEED dla siedzib Deutsche Banku w Polsce


Projekt Green Branch, realizowany w Polsce, związany jest z szeroko zakrojonym, globalnym programem Grupy Deutsche Bank, nakierowanym na ochronę środowiska, a realizowanym pod hasłem „Banking on Green”. W „Zielonych budynkach” - biurowcach należących do Deutsche Bank - znacząco obniżono zużycie energii i wody, wspierając tym samym środowisko naturalne. Do uhonorowanych najwyższym certyfikatem LEED Platinium należy Centrala Deutsche Bank we Frankfurcie (Deutsche Bank Towers stały się pierwszym drapaczem chmur na świecie odznaczonym takim certyfikatem) oraz Deutsche Bank Global Markets Center w Bombaju. Polska jest więc jednym z trzech europejskich krajów, w których Deutsche Bank zaimplementował ideę „zielonych budynków” i równocześnie ubiegał się o certyfikat LEED. Bank może pochwalić się dwoma warszawskimi oddziałami, które otrzymały odznaczenie LEED Gold (Jana Pawła II 19) oraz LEED Silver (Stawki 2 A, budynek TRIO).

Na pytania EcoSquadu o ekologiczne siedziby z certyfikatem LEED odpowiadała Agnieszka Karwacka, Global Logistic Services Grupy Deutsche Bank w Polsce


Jakie oszczędności w zakresie energii, zużycia wody, i tym podobne udało się Państwu uzyskać dzięki certyfikacji LEED ?
W przypadku naszego pierwszego „zielonego” oddziału, znajdującego się przy al. Jana Pawła II 19 w Warszawie, który w 2010 roku otrzymał prestiżowy certyfikat LEED GOLD, oszczędność energii elektrycznej oscyluje w granicach 40% względem innych, podobnej wielkości lokalizacji. Taki wynik możliwy był do osiągnięcia między innymi dzięki odpowiedniemu poziomowi nasłonecznienia pomieszczeń (światło dzienne na ponad 90% powierzchni wykorzystywanej do pracy), nowoczesnemu systemowi sterowania oświetleniem, z funkcją automatycznego wyłączania światła w pustych pomieszczeniach, zastosowaniu świateł LED czy indywidualnemu dostosowaniu oświetlenia do każdego stanowiska pracy. Mniejsze zużycie energii możliwe jest też dzięki sterowaniu czujnikami CO2 i regulowaniu tym samym stopnia wentylacji, odrębnemu sterowaniu ogrzewaniem w każdym pomieszczeniu czy zastosowaniu „zielonego IT” - energooszczędnego sprzętu komputerowego.
Ponadto zamontowanie kranów z czujnikami ruchu oraz dwufazowych spłuczek toaletowych, pozwoliło zmniejszyć zużycie wody prawie o połowę. Przy tworzeniu tego oddziału ograniczyliśmy także poziom zużywanych surowców, m.in. poprzez zmniejszenie ilości odpadów budowlanych i powtórne wykorzystanie połowy z nich, wyposażenie 30% biura w meble używane oraz zastosowanie pojemników do segregacji zamiast pojedynczych koszy na śmieci. Przy pracach wykończeniowych wykorzystane zostały wysokiej jakości, wyróżniające się niską emisją substancji lotnych, materiały: farby, kleje czy wykładziny. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza udało się uzyskać również dzięki instalacjom klimatyzacyjnym, w których czynnikiem roboczym jest ekologiczny R410A zamiast popularnego R22. Ponadto w całym budynku wprowadzony został zakaz palenia.
„Zielony Oddział” przy ul. Jana Pawła II 19 w Warszawie nie jest jedynym tego rodzaju przedsięwzięciem firmy Deutsche Bank w Polsce. W 2011 roku nasz drugi Oddział, znajdujący się przy ul. Stawki 2 A w Warszawie otrzymał certyfikat LEED Silver. Natomiast w budynku Focus, w którym zlokalizowana jest Centrala Grupy Deutsche Bank w Polsce, w wyniku modernizacji już istniejącej placówki powstał największy, flagowy Oddział Deutsche Bank PBC wyposażony w rozwiązania ekologiczne pozwalające chronić środowisko.  W przypadku tego oddziału o powierzchni 580 m2 wszystkie rozwiązania oświetleniowe spełniają rygorystyczne normy (nie więcej niż 9 wat na m2 powierzchni użytkowej), w kilku wybranych strefach natężenie światła automatycznie dostosowuje się do oświetlenia dziennego. Dużą uwagę przywiązano też do tego, by zminimalizować zużycie wody w toaletach. Wszystkie zastosowane rozwiązania łącznie z użytymi materiałami i instalacjami spełniają rygorystyczne wymogi międzynarodowej certyfikacji LEED.
Ponadto w wielu placówkach Banku od dłuższego czasu funkcjonują już niektóre rozwiązania proekologiczne, takie jak bardziej oszczędne systemy oświetleniowe, obniżanie poziomu zużycia energii generowanego przez sprzęt elektroniczny czy specjalne pojemniki do segregacji.

Czy Państwa Klienci są informowani o posiadanym certyfikacie? Jak postrzegane są działania proekologiczne przez Państwa Klientów?
Kwestie proekologiczne są bardzo istotnym elementem dla nowoczesnych instytucji, dlatego dbamy o informowanie naszych Klientów o prowadzonych przez nas w tym zakresie działaniach. Dotyczy to zarówno naszych "zielonych budynków", z których Klienci mają okazję korzystać, jak i innych rozwiązań, np. możliwości zamiany tradycyjnych wyciągów papierowych na wyciągi elektroniczne, na które zresztą bardzo wielu Klientów już się zdecydowało.

Jakie rozwiązania ekologiczne są najszerzej zastosowane? ( segregowanie śmieci, system wody szarej, itp. )
Przede wszystkim dokładamy wszelkich starań, aby wdrażać w naszych placówkach energooszczędne urządzenia, jak np. oświetlenie LED czy sprzęt informatyczny w ramach tzw. "Green IT", który minimalizuje niepotrzebne zużycie energii. Ponadto w ostatnim czasie Bank wprowadził „Zieloną strategię czyszczenia” polegającą na wykorzystaniu produktów oznakowanych Eco-label do codziennego czyszczenia, które są przyjazne dla środowiska.
W Londynie, Nowym Jorku i Frankfurcie 11, 5% całego zużywanego papieru pochodzi z recyclingu. Standardowym podejściem Deutsche Bank do recyklingu jest używanie pojemnika podzielonego na trzy oddzielne przegrody do: papieru, tektury falistej i szkła, lub na: baterie, tworzywa sztuczne i metale. Każdy pojemnik ma odpowiednie oznakowanie, aby zapobiec pomyłkom. Bank ponadto poddaje recyclingowi zużyte meble biurowe oraz telefony komórkowe. Dodatkowo regularnie przeprowadzane są akcje zachęcające pracowników do rezygnacji z niepotrzebnego drukowania.
 

Od kiedy posiadają Państwo certyfikat, co ile go Państwo odnawiają i jak długo trwało uzyskanie certyfikatu?

LEED Gold przyznany został naszemu Oddziałowi przy al. Jana Pawła II 19 w Warszawie w 2010 roku. Natomiast nasza druga warszawska placówka, zlokalizowana przy ul. Stawki 2A, otrzymała certyfikat LEED Silver w 2011 r. Standardowo uzyskanie certyfikatu trwa ok. 6 miesięcy.

Kto przeprowadził proces certyfikacji?
Za przeprowadzenie procesu certyfikacji odpowiedzialna była firma  Ove Arup & Partner Ltd Oddział w Polsce.

Wróć do spisu treści