BAZA WIEDZY
15.07.2025
Drugie życie łopat wiatrowych. Polska i Holandia pokazują, że recykling może być architekturą przyszłości
W całej Europie trwa zielona rewolucja – stare turbiny wiatrowe ustępują miejsca nowocześniejszym i wydajniejszym konstrukcjom. Z jednej strony to pozytywny sygnał – transformacja energetyczna nabiera tempa. Z drugiej – pojawia się realny problem: co zrobić z tysiącami ton wycofywanych łopat wirników? Te imponujące elementy, osiągające długość nawet 80 metrów, są wykonane z kompozytów – głównie włókna szklanego zatopionego w żywicy epoksydowej. Materiał ten jest wyjątkowo trwały, lekki i odporny na warunki atmosferyczne – ale przez to niezwykle trudny do recyklingu.Dziś większość wycofanych łopat trafia na wysypiska lub do cementowni, gdzie są współspalane jako alternatywne paliwo. Jednak ten sposób utylizacji rodzi kontrowersje ekologiczne i społeczne. W odpowiedzi na ten problem, coraz częściej pojawiają się rozwiązania alternatywne – przede wszystkim upcykling, czyli ponowne wykorzystanie materiału w nowych, pełnowartościowych zastosowaniach.
Holenderska innowacja: ekran z łopat przy autostradzie A58
W lipcu 2025 roku w Holandii zaprezentowano przełomowy projekt, który może na nowo zdefiniować podejście do kompozytowych odpadów w energetyce. Przy autostradzie A58, niedaleko Eindhoven, powstał pierwszy na świecie ekran akustyczny wykonany z używanych łopat turbin wiatrowych. „Blade Barrier”, bo tak nazwano konstrukcję, mierzy 60 metrów długości i został wykonany z trzech łopat: dwóch w całości i jednej przeciętej.
To wspólna inicjatywa holenderskiego startupu Blade‑Made oraz krajowego zarządcy dróg Rijkswaterstaat, realizowana w ramach programu InnovA58. Projekt ma charakter pilotażowy – do końca 2026 roku konstrukcja będzie poddawana testom wytrzymałościowym, akustycznym oraz środowiskowym. Co istotne, ekran osadzono nie na betonowym fundamencie, lecz na nasypie ziemnym – rozwiązanie to dodatkowo ogranicza emisję CO₂ i ułatwia późniejszy demontaż. Jeżeli wyniki okażą się pozytywne, Holandia planuje wykorzystać podobne ekrany nie tylko przy drogach, ale też przy liniach kolejowych, farmach fotowoltaicznych czy w otoczeniu obiektów przemysłowych.

Polska: most nad Szprotawą jako symbol możliwości
Choć Polska nie ma jeszcze rozbudowanego systemu upcyklingu kompozytów, to już w 2021 roku powstała konstrukcja, która odbiła się szerokim echem w Europie. Mowa o moście pieszo-rowerowym nad rzeką Szprotawa, który powstał z dwóch połączonych łopat turbinowych. Za projekt odpowiada firma Anmet ze Szprotawy we współpracy z GP Renewables, Politechniką Rzeszowską i lokalnym samorządem.
Most ma 23 metry długości i ponad 4 metry szerokości. Jego nośność została potwierdzona badaniami wytrzymałościowymi, a cała konstrukcja powstała z minimalnym użyciem stali i betonu. Co więcej – łopaty połączone zostały w miejscu korpusu, tworząc dźwigary główne mostu. Inwestycja została zrealizowana w zaledwie kilka dni i zdobyła prestiżową Polsko‑Niemiecką Nagrodę Gospodarczą, jako przykład innowacyjnego zarządzania materiałami trudnymi do przetworzenia.
Dzięki tym doświadczeniom Anmet stworzył markę „Wings for Living”, oferującą m.in. meble miejskie i ogrodowe z łopat turbin. To pokazuje, że upcykling kompozytów może mieć realną wartość użytkową i rynkową.

Między entuzjazmem a realiami
Choć realizacje takie jak Blade Barrier czy most w Szprotawie stanowią imponujące dowody na to, że recykling łopat turbinowych jest możliwy, to droga do jego upowszechnienia wciąż jest długa. W pierwszej kolejności potrzebne jest systemowe podejście – zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach brakuje przepisów i standardów, które ułatwiałyby ponowne wykorzystanie elementów kompozytowych w budownictwie czy infrastrukturze. Dziś każda taka realizacja wymaga indywidualnych analiz, pozwoleń i testów, co znacząco podnosi koszty.
Kolejnym wyzwaniem są badania naukowe. Choć pierwsze testy wytrzymałościowe wykazują duży potencjał kompozytów z łopat, to nadal brakuje długoterminowych analiz dotyczących ich odporności na promieniowanie UV, zmienne warunki atmosferyczne czy uszkodzenia mechaniczne. Niezbędne są także testy związane z bezpieczeństwem – zarówno użytkowników, jak i środowiska.
Innym ważnym aspektem jest logistyka – łopaty są bardzo duże i trudne do transportu. Dlatego eksperci podkreślają, że upcykling powinien być prowadzony lokalnie – najlepiej w miejscu demontażu turbiny lub w jego pobliżu. To nie tylko ogranicza koszty transportu, ale także minimalizuje ślad węglowy całego procesu.
Wreszcie, potrzebne są nowe pomysły na zastosowanie przetworzonych łopat. Mosty i ekrany akustyczne to dopiero początek. Kompozyty z łopat mogą znaleźć zastosowanie w miejskiej architekturze: jako elementy wiat przystankowych, mebli parkowych, konstrukcji altan, dachów hal magazynowych, czy nawet jako panele ścienne w budownictwie modułowym. Odpowiednie przetworzenie pozwala uzyskać lekkie, trwałe i estetyczne elementy, które spełniają normy bezpieczeństwa i środowiskowe.
Czas na zmianę myślenia
Zarówno holenderskie, jak i polskie przykłady pokazują, że upcykling łopat wiatrowych to nie mrzonka, lecz realna możliwość. Infrastruktura oparta na przetworzonych kompozytach może być trwała, bezpieczna i atrakcyjna wizualnie. Co więcej – może symbolizować zmianę paradygmatu: od kultury jednorazowości do gospodarki cyrkularnej.
Polska, choć dopiero rozpoczyna swoją drogę w tym obszarze, ma potencjał, by stać się liderem regionalnym w zakresie innowacyjnego gospodarowania zużytymi materiałami z OZE. Warunkiem jest jednak współpraca: między samorządami, przedsiębiorcami, uczelniami technicznymi i legislatorami. Tylko wtedy możliwe będzie stworzenie efektywnego i opłacalnego modelu gospodarki kompozytowej.
Jeśli chcemy, by zielona transformacja była naprawdę zrównoważona – musimy zadbać nie tylko o budowę turbin, ale też o to, co stanie się z nimi, gdy przestaną się kręcić.
Bibliografia
- Przemysł Chemiczny – Bledzki A., Recykling i upcykling łopat turbinowych. Część 3, 2024, PDF online
- WindPowerNL – World’s first sound barrier made of wind turbine blades revealed in the Netherlands, 4.07.2025,
- Innovative Materials – Blade Barrier along A58 in the Netherlands, 2025,
- Infrasite.nl – De Blade Barrier: een geluidscherm van oude windturbinebladen langs de A58, 2025,
- Modernizacja Roku – Pierwsza na świecie upcyklingowa kładka z łopat turbiny wiatrowej w Szprotawie,
- CompositesWorld – Anmet installs first recycled wind turbine blade-based pedestrian bridge, 2021,
- Blade-Made.com – Portfolio projektów z łopat turbinowych: mosty, meble, ekrany,
- Elektryka Prąd Nie Tyka – Most z łopat turbiny – polski pionier upcyklingu,